h1

SELESAI SUDAH TANGGUNGJAWAB KAMI

March 24, 2007

selesai sudah

SELESAI SUDAH TANGGUNGJAWAB KAMI

Assalamualaikom kepada para pembaca blog “YANG MENDAMBAKAN TUHANNYA”.Apalah maknanya jika perjuangan tanpa penentangan,dan setiap kebenaran pasti akan timbul kebatilan yang mahu memadamkan kebenaran.Begitulah hidup seorang dai dan penulis,mereka perlu sedar akan apa yang perlu mereka hadapi.Biarlah apa saja yang mahu ‘mereka’ katakan dan lakukan,tapi kita mesti sematkan didalam diri ini,bahawa kita bukan mencari redha mereka-mereka ini tapi kita mencari redha Allah tuhan yang kita sentiasa dambakan.Sepertimana yang saya perkatakan sebelum ini sahabat-sahabatku,biar kita mengalah kepada mereka yang jahil kerana itulah sebenarnya kepahlawanan kita sebagai seorang hamba Allah.Dan janganlah sesekali kita takut mengatakan kebenaran pada haknya dan juga sebaliknya pada kebatilan,kerana itulah diri kita.Dan disebalik semua ini,ramai mereka yang kepanasan dan tidak dapat duduk diam dan ia juga menimbulkan keretakan Silaturahim,walaupun pada ketika kebenaran ada tapi sebgai seorang muslim tidak rela dihati ini melihat keretakan ini.Sepertimana yang mereka mahukan ,saya dengan rasa rendah diri jika segala artikel saya sebeleum-sebelum ini yang menimbulkan ketidapuasan hati pada anda (Rashid,budakcun, dan bdkpk) maka saya MEMOHON MAAF,kembalikanlah tautan ukhwah antara kita,dan saya juga memhohon Maaf bagi pihak sahabat-sahabat saya yang tidak jemu-jemu bersama-sama mencari kebenaran bersama saya walaupun pelbagai himpitan yang perlu sahabatku lalaui.Jasamu tidak terbalas.Maka berhentilah setakat ini isu jai dan Stromberg ,kerana message saya dan sahabat-sahabat saya sudah sampaikan,sekarang ini tinggaal anda-anda diluar sana saja yang tentukan.Gunakan akal dan pertimbangkan berdasarkan quran dan sunnah…Dan saya mahu katakan pada Rasyid bahawa perjuagan dakwah saya dan rakan-rakan saya adalah semata-mata kerana Allah bukan mahu mempertahankan yang batil atau kepentingan.Dan kami langsung tidak ada kepentingan apa-apa kerana jiwa kami ditanganNYA. Sekian~~~~

36 comments

  1. ya akhi, kau sekadar jual beg galas dan popcorn pun boleh dituduh ada kepentingan nak jatuhkan satu ’empayar’? haha. Apapun aku berbangga sebab kau menjadi lelaki sejati.

    wasalam.


  2. Salam.Jgn berkata begitu tuan faisal.Dia berdakwah dgn menjual beg galas dan pop corn.Allah pandang pengorbanan saudara kita tu.Dia bukan nak jatuhkan emapayar,cuma tangannya gatal menulis sesuatu.Wallahualam

    regards,
    Muhammad Rasyid Bin Abdul Razak
    BIT(HONS)Artificial Intelligent
    MMU MELAKA


  3. gatal menulis sesuatu??apekah itu?..tapi sayang “gatalnye” tgn itu bnyak disalah tafsrikan oleh ramai pihak…


  4. Ya akhi, Ana ngan dia macam adik beradik, tu inner joke, insyaAllah kami2 paham apa nak disampaikan. Anta komen jer mana anta paham k😉 Takut2 tersakitkan hati orang yang tak terlibat pulak nanti hehehe.

    wasalam.


  5. Baiklah ana akan komen apa yg ana faham.Dulu anta buat kontroversi,skarang adik beradik anta pulak.anta semua mmg suka buat kontroversi kot.ops.. sorry

    regards


  6. Rasulullah s.a.w masa dakwah kat kaum musyrik ,di mata musyrikin beliau buat kontroversi yang menggusarkan hati-hati pemimpin Quraisy. Yang perlu kita tengok apakah kontroversi itu haq atau batil🙂 Sebenarnya nak gak tau kontroversi apa ana buat, kontroversi macam takda pulak, kontro-macho ada la kot hehehe😀

    Sukahati antalah nak kata apa. Minat cari gaduh ek? Saya takmau beli la hehe. macam2…:P


  7. MasyaAllah,,apa ni saudara rasyid,,jgn libatkan sahabat2 saya dalam hal ini…sauadara kalau nak kutuk ke cakap apa ke,,just for myself….ukhwah kami terlalu kuat,kami tdak seperti dahan yg rapuh ,tappi seperti akar yg kuat bertunjangkan cintanya pada Allah..tangan saya gatal utk menulis semata2 kerana Allah,…for the last,jgn libatkan sahabt2 saya…kenapa saudara takmahu rapatkan ukhwah,sedangkan saudara sendiri beriya mahu rapatkan silaturahim dan saudara juga beriya mahu saya memintak maaf…nah skang saya dah mntak maaf..mmg betullah,saudara mmg tidak puas dengan apa yg diberi…dan inilah juga memaparkan sikap saudara yg mahu menang dan tidak ada keikhlasan dalam menegur,,,mintak maaf saya ucapkan kerana sikp saudara tidak mencerminkan orang yang mahu membetulkan kesalahan dan mahukan kebenaran,,tapi hanya sekdar mahu menang dalam perdebatan picisan dsini,,,dan mmg kami adik beradik sentiasa bergurau begitu,,kerana ukhwah kamu utuh bagai akar membungkam bumi….itulah ukhwah kami…..


  8. salam,
    baiklah baiklah.sy faham ukhuwah anda kuat.Alhamdulillah

    Kpd saudara faisal.Kalau saudara ingat,ukhwah anta dgn sahabat2 ana di MMU Melaka terjalin daripda artikel saudara yg bertajuk salafi-wahabi.Sebenarnya ana pn x mahu beli.cuma ana suka membeli bila org ‘menjual terlebih dahulu’.Kemudian ana akn terus menjual sehingga tiada lagi mahu membeli.

    p/s:Ana suka baca artikel2 dr research saudara ibnuyusof.Maafkan ana kalau bergurau secara melampau

    regards


  9. salam..
    buat saudara2 seislam yang cintakan Allah sebagai Rab dan ilah..jom sama sama kite muhasabah diri kite dan betulkan niat kite.bagi ana..ukhwah sesama umat islam itu lebih penting..kalau sesama islam berselisih mcmane kite nak bgunkan agama kite?kedua2 pihak mengaku mereke yg betul..saling blame each other..mcmanae kite nak memartabatkan agama kite??kalo betul sygkan agama.hentikan perselisihan..fikirkan jalan penyelesaian yg terbaik..
    ukhwah cyber melaka jgn diputuskan..itu satu kepastian..
    jika ade kemahuan tuk berdamai,4jj1 akan bukakkan jalan tuk kite..dan..ingatlah..jgn sesekali kite sesuka hati menghukum seseorg samada die jahil atau ape2 sekalipun..sbb kite ni manusia diberi aqal fikiran bukan tuk menghukum..tp sekadar untuk membuat penilaian..yg layak menghukum tue ialah 4jj1 sahaja..

    wallahu a’alam.
    jom sama2 lapangkan dada..
    insya Allah..
    yg baik dtg dr Allah..yg buruk itu juga dtg dr Allah ttpi disandarkan atas kelemahan kita sendiri sebagai manusia..

    wassalam


  10. Salam,
    Saya bersetuju dan sy minta maaf byk2 kiranya pernah menyinggung perasaan saudara.Sy x membenci sesiapa d cn.Sy cuma nak menerangkan apa yg tidak diketahui oleh saudara ibnuyusof.Sekiranya saudara2 sekalian sudi,pihak2 stromberg MMU Melaka sudi datang dan berjumpa dgn saudara semua yg tidak berpuas hati dgn keterangan yg diberi sebelum ini di sana.

    p/s:Sy minta maaf kpd tanzim2 atau mantan tanzim iu cyber yg terlibat dalam perbincangan ini.kepada ibnuyusof,edry dan sabau

    regards


  11. [quote]
    Kpd saudara faisal.Kalau saudara ingat,ukhwah anta dgn sahabat2 ana di MMU Melaka terjalin daripda artikel saudara yg bertajuk salafi-wahabi.Sebenarnya ana pn x mahu beli.cuma ana suka membeli bila org ‘menjual terlebih dahulu’.Kemudian ana akn terus menjual sehingga tiada lagi mahu membeli.[/quote]

    Maaf ana tak pernah menulis apa2 yang bertajuk salafi-wahabi dari ana mula menulis hingga saat ini.Setiap penulisan ana ada tersimpan dalam blog ana. Arkibnya masih boleh dipakai untuk lihat2. Harap jangan ada tersilap fakta.

    wasalam.


  12. aik..awat nama aku pun terlibat.😐 aku xde plak komen ape2. huhu… adeh. edry, biler plak ko pernah tulis artikel salafi wahabi. rasenyer sume artikel ko aku bace dlu.😐

    faisal arbain aka sabau


  13. eh takkan sabau edry dgn yus je…saya pun nak nama jugak hihih :p


  14. yg atas tu saya la. Rasyd, edry, sabau and yus, dalam sume2 tu sy rasa saya paling kacak huehehe


  15. korang suma ni lwk la…mcm budak2.hahaha.blog ni pn satu,layan~~


  16. weh weh..udah la tu.Jgn la tambah lagi rating blog budak ni.itu la yg dia mahukan…aku x kawan sape2.ape yg aku cakp ni..tidakkkk


  17. weh2..aku cukup nyampah kalo syed dh masuk …aku bnyak kot bg comment..apsal nama aku x naek..bebudak bilik bawah (sebilik ngan edry )..apsal kowang buat terjahan nieh..papepon..hira’ still the best…(x de kene mengene)…


  18. salam,

    pertama sekali,tahniah kat yus dengan sikap keterbukaan dia.

    kpd rasyd,sudah2 la kita bermain kata-kata tanpa usul periksa,tanpa bukti.saya pun sahabat edry ngan sabau,takdak pulak artikel salfiyah wahabiyah tu..ke buku salafiyah wahabiyah karangan ust zamihan?(note kat edry,hehe).

    emm..kontroversi? ust nik aziz pun orang kata selalu wat kontroversi,datuk nazri pn wat kontoversi,malah tun mahathir pun wat kontroversi,tu tak masuk lagi ust zamihan,ust farid ravi,syaikh yusof qardhawi,syaikh albani,malah ibnu taimiyah pon kontroversi..
    tu tak kira kontroversi dunia barat lagi,spt da vinci,spielberg,sir alexander…isk3..banyak la kirenye kalau nk wat family-tree ni..yelakan,dorang kata,geng2 wat kontroversi ni satu family..:D

    kontroversi ni sbb penilaian pihak lain la en rasy.mcm en rasy la,bagi kami,ni biasa-biasa je…

    cadangan kat yus,lepas ni apa kata wat artikel tentang akidah salafiyah-wahabiyah.


  19. salam Ukhwah kepada semua sahabat saya…InsyaAllah saya akan buat artikel tentang salafiaah wahabiah,,tapi setakat ni saya sudah tulis artikel mengenai tauhid,,,tapi bleum ada sambungn,,artikel tauhid saya tu episode 1,,insyaAllah saya akan sambung artikel itu,,,,salam ukhwah


  20. Salam,

    Oh skarang pihak anda sedang mencari gaduh pula.Sy dinasihatkan supaya tidak lagi menulis atau memberi komen terhadap artikel yg tidak benar tentang Business Stromberg.Kenapa sy beria2 mempertahankan syarikat?Kerana sumber pendapatan sy skarang bersumberkan business ini.Adakah anda semua akan berdiam diri apabila sumber pendapatan anda diragui kehalalannya??Anda tidak menghormati kami,mengapa anda mengharapkan penghormatan daripada kami setelah sumber rezeki kami anda pijak dan hina tanpa memikirkan perasaan kami semua?

    Tidak berperasaankah saudara yusof semasa menulis artikel ini?kenapa tidak dibawa berbincang dgn kami sebelum anda membuat konklusi?

    Dan setelah sy bersuara menegakkan kebenaran dan memberi bukti,sy diperlekeh.Sy dianggap kurang ajar.Dan hubungan antara pihak d MMU Melaka dan MMU CJ dijadikan alasan untuk memaksa sahabat sy meminta maaf bagi pihak sy berenaan kurang ajarnya sy memulangkan paku buah keras kpd pemilik blog ini.

    Biar sy clarify,di sini sy x bersendirian,sy bukan bersama IU Melaka,SRC MMU Melaka,kelab2 d MMU Melaka atau individu2 yg berada di MMU Melaka.Sy bersama dgn pejuang2 yg ingin membangunkan ekonomi ummah di seluruh Malaysia.Anda membuat artikel yg menghina dan memperlekeh perjuangan kami,maka anda mencari sbb untuk berperang dgn kami!kami tidak mahu bersengketa jauh skali memerangi kalian.

    regards,
    rasyd


  21. Ya akhi,,,sabar akhi…yang pertama2 yang tulis comment2 tu bukn sya akhi,jgn tuduh melulu akhi..dan kepada semua pembaca blog sya,,cukup hentikan semua perbalahan in,,,saya tidak mahu lagi ia berterusan,,dan kepada akhi rasyid jika ia benar2 menyakiti saudara saya memohon maaf bagi pihak diatas…dan lagi sekali saya memeohon supay hentikan semua ini..dan saya pun menulis ini bukan atas kapasiti IU cyber atau dari mana2 oragnisasi,,tapi atas kapasiti hamba Allah..Saya mohon sangat2 hentikan perbalahan dan saudara rasyid jgn emo sngat..berpada,,seperti sabda Nabi pahlawan itu adalah mereka yang dapat menahan amarahnya,,,saya mohon maaf ye bagi pihak2 yang tak puas hati dengan saudara…ukhwah kita saudara mohon diteruskan,,,ini Ym saya-ashabul_kahfiislamic
    moga saudara bolehlah sentiasa menasihati saya dari masa ke semasa secara terus melalui YM insyAllah…sekian.


  22. Akhi…Datang cyber nanti bagitau kami, kami bawak pergi isra’ ke Persint 9. Kasi sejuk skit dengan kopi ais tak pun sirap bandung.


  23. precint 9 tak bape selamat dah skang..kne tukar arah dah..hehe..
    takpe2,kalau ade kelapangan leh la isra’ sesame..erat silaturahim gitu..


  24. segala puji-pujian kepada Allah,daripadaNya kita memohon kemaafan dan perlindungan dari kejelekan diri-diri kami dan keburukan amalan kami. Kami bersaksi tiada tuhan selain Allah dan tiada sekutu bagi-Nya dan Muhammad itu hambaNya dan RasulNya.

    Pertamanya saya mmg sangat meminta agar perbalahan ini untuk dihentikan. Kerana perbalahan ini nampaknya bukan lagi bersifat ilmiah dan dalam suasana yang berlapang dada tetapi hanya berpaksikan kpd emosi.

    Saya juga ingin mengingatkan kepada semua sahabat2 saya juga bro rasd supaya perselisihan ini tidak dikaitkan dengan kumpulan yang kita berada di dalamnya kerana kita disini berckp bknnya mewakili kumpulan tetapi mewaikili diri sendri.

    Dengan itu, saya berharap ia tidak mengundang masalah kepada hubungan IU melaka dan IU cyber terutamanya. Sekiranya ada bengkak dihati, saya berharap sekiranya ditakdirkan kita bertemu di dalam urusan2 IU antara 2 kampus, kita dapat bertindak secara profesional. mengenepikan dahulu perbalahan individu dan berkerjasama secara optimum.

    namun saya juga tidak menghalang isu ini dibincangkan namun perlu lah dengan hujah ilmi dan bukannya emosi.

    Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah[845] dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk. [16:125]

    dengan sesungguh-sungguhnya, Alah lebih mengetahui siapa yang benar dan siapa yang salah. semoga Allah mengampunkan kita berdua.

    wassalam…

    faisal arba’in aka sabau


  25. eisyy..ape la plak masuk pasal institusi usrah ni….

    kpd rasyd, institusi usrah tidak terlibat langsung dgn hal stromberg ni , saya dan hamdan tidak ada masalah langsung , kami pernah tidur sekatil lagi..(diskusi ilmiah)..kan kan abg hamdan..hehe:p


  26. ko yg buat artikel sampai meretakkan hubungan,pastu tuduh org lain.bukan tuduh je,cakap org jahil lagi tu.x paham betul aku dgn artikel budak ni.alih2 defend diri sendiri.mulut tu ada emas xleh nak minta maaf.Minta maaf sbb ape?sbb terkasar bahasa,terganggu emosi org lain,tu ja ka?artikel hang yg kata org lain jahil atau ‘mereka2’ yg menghalang usaha dakwah mcm mana?x nak minta maaf jgk ke?pastu hang nak bermusuh dgn berapa ramai ni?bila jabatan agama Islam cakap hang ni sesat,aku tau apa yg hang akn jawab “Usaha dakwah penuh dgn onak dan duri”.betul x?betul,mmg kena jawab mcm tu kan?kan?kan?


  27. Jabatan Agama terlibat pulak dah…


  28. Itu perumpamaan laa badigol..asyik2 yus tuh cakap bila orang kritik dia, “biasalah, inilah adat berjuang, orang yg berdakwah tentu akan ditentang,”. Sumer orang boleh cakap macam tu bai..abuya rufaqa tuh pon dok dakwa perjuangan dia betul padahal sesat. sendiri mau pikir laa..


  29. Assalamualaikum,

    Ana rasa ada baiknya Yus off kan dulu bahagian comment atau set kan supaya setiap comment perlu approval dulu sehingga semua hati kembali sejuk baru buka kembali untuk semua bebas berkomentar. Bila dah masuk kutuk mengutuk bahasa kasar dan berkelahi (tak kira dari pihak mana sini atau sana) tentunya tidak molek dilihat orang lain. Apatah lagi masing-masing tidak beridentiti dan kita tidak tahu siapa berkomentar. Harap ambil kira pandangan ana.

    Wallahua’lam.


  30. Terima kasih Edry,,,ana dah tak kuasa nak melayan lagi,…ana ingatkan dah takde apa2 hal lagi nak diperbalahkan.,tak sangka la sampai kuat bhasa badigol2 ne dan sebagainya,,,erm,betul juga,,,erm,,ana akan adjust bahagian commnet ni..terima kasih kerna mengingatkan ana…


  31. salam..
    korang nak tau tak…syaitan iblis tengah melompat lompat gembire tengok anak anak adam dok bertengkar sekarang nie..tolongla sahabat2..jgn dipertikaikan siapa yg betul atau sala.due due sala..pengajarannya..lain kali..jgn cube bermain dengan api..berfikir sebelom bertindak..penyelesaian terbaik..yg memulakan pertelingkahan..xsala kalo mitak maap..andai bisa menjernihkan keaadaan,kite da besa..da matang masing2,,berfikir ikut cara org dewasa..jgn ikutkan hawa nafsu.. tapi berfikirlah menggunekan akal..dan..ingat..tak elok rase kite je yg betul..muhasabah diri masing2..istikharah..sebelom wat sesuatu..
    wallahu a’alam


  32. Alhamdulilah saya sudah minta maaf,,,walaupun ni tak bernama saya approve juga sbb ada msg yg dibawa,,,kalo yg nak cakap kasar dan carut2 saya tidak akan approve lagi……


  33. aku nk “carut” leh??tolong la approve..plzzzz…yus si zarqa’..lwn si hamra’..hehehe..(ini msg picisan ,x de kene mngene ngan mana2 empayar peniagaan)…


  34. banyakla korng ni,,ada2 jer nak kenakan aku,,,huhuhuuuhuhuh


  35. saya nak carut gak ! hihi


  36. sebenarnya..apabila dibuat kesimpulan, keoi la yg paling kacak.. maka oleh itu, marilah kite study utk mid-term…



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: