h1

~AYAH DAN IBU~

January 5, 2007


asslamualaikom…
syukur kehadrat ALLAH,sSELAMAT BERPUASA kepada semua raakan2ku…
sejak akhir2 ni aku selalu sebak bile teringat ibu n ayah aku…ntah la,dalm 3 mggu ni pon dah 3 kawan aku mak@ayah diorang meninggal…takut nak menghadapi kenytaan tersebt tapi tidak boleh tidak aku mesti mnerimnya,seperti Firman ALLAH “SETIAP MANUSIA AKAN MERASAI MAUT”..Dan kematian adalah satu SUNATULLAH dan aku tidak bleh menolaknya…Namun aku tak sedia dengan semua tu…erm…hari aku sentimntal skit lak..Smalam aku tgk forum perdana kat tv1,tajuk perbincangan “WARGA EMAS”.Aku ingat lagi apa yg Dr Sharifah cakap,dia kata selagi ada ibu dan ayah nilah masanya kita berbakti kepada mereka,jgn bila mreka dah tiada didunia ini baru kita terhegeh2 sampai sanggup mencium batu nisan mereka.
SUBHANAALLAH…betapa kita lupa bahwa pinjaman ALLAH ini bila2 masa DIA boleh ambil balik…
Dan disamping tu Dr sharifah menceritakan dimana Nabi Saw bersabda “kalaulah aku ada kedua orang tua ku,atau salah satunya.Ketika aku sudah mengangkat takbir dan membaca fatihah,dan ketika itu juga ibuku memanggilku,maka aku akanku Sahut seruan itu”..YaALLAH bertapa mulianya insan yang bergelar ibu dan ayah..Tanpa mereka kita tidak dapat merasa apa yg kita rasakan sekarang ini..
Dan ALLAH juga sudah berfirman tentang payahnya ibu mengandungkan kita,firmanNYA”dan kami perintahkan kepada manusia(berbuat baik) kpda kedua orang tuanya,ibunya telah mengandungnya dalam keadaan LEMAH YANG BERTAMBAH-TAMBAH dan menyampihnya dalam dua tahun …” (surah luqman ayat 14)*menyampihnya=menyusunya.
Allah juga berfirman”jgnlah kamu mengatakan ah…”,dalam kaedah ilmu saraf dan nahwu,perkataan jangan membawa maksud larangan dimana kita tidak sekali2 boleh,berdosa besar..sedangkan AH tak boleh kita cakap,inikan pulak “ala mak kejap la”,”kita dengarlah mak,mak cakap mcam kita pekak pulak”,”ee..mak ni,kejapla,saya nak tgk cerita ni”, dan macm2 lagilah yg kita cakap terhadap ibu dan bapa kita,terutama pada ibu.,para pembca BLOGKU ni,sempena bulan ramdhan kita berubahlah ke jalan kebaikan.bertaubatlah dan berjanji pada diri kita,yang kita takkan lakukan perkara yg bkn hak terhdap kedua ibubapa kita..Allah berfirman “ssghnya aku mnyukai hambaKU yang bertaubat dan menyucikan diri”…
sampai disini jela nasihat,aku mengingatkan utk diriku juga dan utk para pembca..ingatlah IBUBAPA KITA ADALAH PINJAMAN DARI PEMINJAM YANG MAHA AGUNG…..SUBHANAALLAH!!!!!

7/10/2006
13 RAMDHAN 1427H
SAYANG IBU N AYAH SANGAT2,DAOKAN KEJAYAANKU!!! ashabul_kahfiislamic@yahoo.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: