h1

permulaan………………….

May 21, 2007

Permualaan dalam mencari tuhan yang esa aku bermula dengan menwujudkan blog ini,sabgai satu wasilah untuk aku berjumpa dengan Pencipta aku yang agung…Dalam pencarian ini aku,aku berharap keredhaan dan kerahmatanNYA sentiasa dilimpahkan keatas aku dan sentiasa inginkan perlindungan dari kesesatan dan kebatilan.Kekosongan hati manusia dari sinar hidayah Illahi membuatkan manusia tersasar dalam mencari kebenaran,kemudian disogok dengan kewujudan2 manusia yang bernafsu lahap yang menyogokkan kebenaran palsu yang tak kunjung2 tamat di fana ini.Aku bersikap diam namun bicaraku aku curahkan dalam penulisan2 bisa aku yang mungkin akan mencalarkan sikap sesetengah mereka yang bersikap jumud dalam pemikiran agama,tiada lafaz maaf dan tidak sengaja aku tuturkan bagi mereka yang terasa apa yang aku tuturkan kerana aku bersikap “tidak gentar jika disebelah kebenaran”…Namun aku bukan manusia agung yang tidak melakukan kesilapan,oleh itu jika tangan ini melakarkan kesalahan maka usahlah segan meluruskan jari jemari ku dan minda ku dalam pencarian kebenaran illahi..Aku berdoa kepadaNYA agar terlindung dari sikap bertaklid,ekstrim dan taksub dalam mencoretkan buah fikiran dalam semua tulisan2 aku.Dan penulisan aku hanya disandarkan kepada 2 perkara iaitu QURAN DAN SUNNAH..Ini lah MANHAJKU yang aku tanamkan dalam sanubariku agar aku bersama NABI yang aku sayanggi di JANAH sana…sekian dariku Yussamir yusof al-johori yang “sentiasa mendambakan tuhannya”

h1

Agama dan politik perlu bersama atau dipisahkan(sekular)

May 21, 2007

Agama dan politik perlu bersama atau dipisahkan(sekular)

Oleh:YaWauSin Aljohori

Kenyataan ahli politik yang jahil:

“Agama dan politik tidak boleh dibawa bersama,agama adalah agama dan politik adalah politik dua-dua tidak sama.Orang agama perlu hanya duduk dimasjid biar orang yang macam kami ini sahaja yang menerajui Negara,kamu semua mana tahu apa kami buat.Dalam Quran takde pun cerita pasal Politik,oleh itu kamu semua duduk diam-diam kat sejadah tu!!!”

Keluhan demi keluhan dapat saya dengari disekeliling saya apabila suara-suara ini berkemundang dalam pelbagai medium.Namun tak lepas juga menyokong dan ada juga yang membangkang sekeras-kerasnya.Saya tidak tahu mana silapnya kita semua dalam memahami konsep politik dan agama,adakah kita memang tidak pernah diajar mengenai agama sejak dari bangku sekolah?Tidak mungkin.Atau kita sensetif dalam mendalami ilmu politik hinggakan kita dimomokkan dengan pelbagai sekaatan dan tegahan dalam mempeljarinya dalam mata peljaran sejarah dan sebagainya.(dan perkara ini memang terjadi sehinggakan di Universiti,apabila pembicangan politik dibincangkan maka pelbagai sekatan dan peraturan diletakkan.Jika begitu apa yang boleh dibincangkan?Kalau perbincagan hanya berputar pada skop yang kecil dan yang hanya baik-baik saja apa lagi yang boleh dibincangkan???Sedangkan kita tahu dunia politik ada pelbagai ragam dan rencah!!

Dan berbalik kepada dialog diatas tadi,saya mahu mengajak para pembaca saya untuk berfikir sejenak tentang perkara ini.Adakah agama tidak ada tempat dalam politik dan politik itu hanya untuk orang-orang yang bukan beragama???Saya tidak pasti adakah hujah ini boleh dimasukkan dalam benak kita atau tidak.Saya hanya dapat merasakan bahawa pemikiran pelik ini memang nyata disumbat dan disuap dari buah fikiran barat.YA!!!Dari barat,memang jelas ia berpunca dan bersumberkan dari barat idea memisahkan agama dari pentas politik.Semua ini berpunca dari kekecewan mereka terhadap penguasan gereja yang hanya bertumpu dan berkisar dengan urusan keagamaan dan kerohanian sehinggakan melupakan kemajuan dan pembanggunan..

Namun yang menyedihkan ada juga Negara islam yang menerima suapan idea tersebut dan kemudian menjadikannya sebagai satu wadah perjuangan mereka.Contoh Negara yang paling menonjol dalam melaksanakan idea ini adalah Negara Turki yang suatu ketika pernah diperintah oleh Kamal Attartuk.Kamal memerintah Negara secara kejam lagi-lagi terhadap penganut agama Islam,dan permerintahan beliau penuh dengan darah dan noda.Semua ini menjadi kukuh setelah jatuhnya empayar Islam yang pernah berkuasa suatu masa dahulu iaitu Kerajaan Uthmaniah yang kita maklum sebuah kerajaan Islam yang hebat dan benteng politik terakhir umat Islam.Kemudian Turki bertukar menjadi sebuah Negara Sekular yang memisahkan agama dengan segala aktiviti dunia.Oh..sungguh sedih bila mengenangkan kembali peristiwa ini…….

Dan yang paling menyedihkan ialah Negara-negara Islam yang lain mula mahu mengikut gaya dan idea Turki untuk mensekularisma corak pemerintahan mereka.Dan yang tidak disangka-sangka Negara-negara Arab juga mula terpengaruh dengan idea dan konsep ini dan Negara Arab yang paling menonjol ialah Negara Mesir.

Suatu ketika dahulu seorang pemimpin tertinggi Mesir pernah menyuarakan “Saya sungguh kagumi terhadap pemikiran dan pemahaman Attartuk tentang makna Daulah(Negara) yang moden”(Feqh Daulah dalam perspektif Quran dan Sunnah Oleh Syeikh Akbar Yusuf Al-Qardhawi).

Selain daripada Ahli politik pemikiran Sekular ini juga pernah menyusup kedalam pemikir Islam antaranya adalah Syeikh Ali Abdurazak iaitu salah seorang ulama Universiti Al-Azhar.Tulisannya yang menimbulkan kontraversi ini boleh dibaca dalam bukunya iaitu Al-Islam wa Usulul Hukmi(Islam dan perinsip-perinsip hokum), karyanya itu dibangkang dan mendapat bantahan dari kalangan majority para ulama Azhar dan kelayakan beliau sebagai Ulama dan Ahli akademis dilucutkan serta merta.Nah!!!Betapa bahayanya pemikiran yang mahu memisahkan agama dan Politik ini sehinggakan Agamawan boleh terjerumus dalam idea sekularisme ini.Sungguh bahaya,jika semua ini tidak dikawal dan diawasi tidak mustahil Negara kita juga bakal dijajah oleh pemikiran impralisme ini.Tidak mustahil kerana bibit ini telah boleh kita Nampak,antaranya kedibreliti Mufti dipersoalkan ,fatwa mufti diperlekehkan dan banyak lagi dan baru-baru ini adanya menteri kita mengusulkan agar JAKIM mengawasi Mufti..Aduh!!Apa sudah jadi JAKIM pula mahu mengawasi Mufti yang dilantik oleh Sultan….Betul tak apa yang saya katakan,tidak mustahil perkara ini boleh terjadi,hanya masa yang akan tentukan.

Saya tidak berniat mahu memanjangkan tulisan ini kerana niat dihati hanya mahu membawa satu perkara yang dapat menyedarkan para pembaca yang pemikiran kita sekarang tengah dijajah.Belum lagi saya sentuh isu terjajahnya pemikiran anak muda kita dengan gejala “popular” dengan memasuki AF dan sebagainya.JIka kita tidak sedar siapa lagi yang mahu menyedarkan kita???Kita itu dirujuk kepada semua pemuda dan pemudi islam yang sedang membaca blog saya ini,bila lagi kita mahu mencantas pemikiran busuk ini,JAngan ditunggu-tunggu,takut-takut semua urusan agama diberi kepada yang tidak berkelayakan kemudian Negara menjadi Negara secular yang mungkin satu hari lebih teruk dari Negara Turki.Bukanlah saya mahu anda semua memberontak dan memasuki mana-mana parti polik sama ada yang hijau atau yang biru,tapi saya mahu anda semua mula berfikir tentang bahayanya pemikiran secular jika ia menjajah dan menjadi sebatian dalam pemikiran kita semua.Fikirlah kerana itulah fungsi utama Allah menjadikan Akal untuk manusia…Fikir dan renungkanlah permasalahan ini sebagai satu tanggungjawab kita sebagai seorang yang bergelar Muslim…………..

“Jika amanat disia-siakan,maka tunggulah kehancurannya”.Ada yang bertanya “bagaimana menyia-nyiakannya?Baginda menjawab, “Jika urusan diserahkan kepada bukan ahlinya,maka tunggulah saat kehancurannya”.(riwayat Al-bukhari)

…………………….renung-renung dan fikir-fikirlah …………….

h1

Mother’s Day From Islam Perspective

May 12, 2007

Mother’s Day From Islam Perspective

By:Ustaz Zaharuddin (UZAR)

First of all, it goes without saying that every committed Muslim is supposed to pay his parents, especially his mother, due respect. One should try to show dutifulness to one’s parents, even if they happened to be non-Muslims, let alone being Muslims. What Islam goes against is to imitate non-Muslims by marking a special occasion such as celebrating the Mother’s Day in a way that shows that mothers do not deserve due respect and care save on this very day. If we are going to make the whole year a Mother’s Day, then Islam welcomes celebrating the occasion with open arms.

Indeed, Muslim scholars have maintained various opinions regarding the issue. Here below we will attempt to furnish you with Juristic views as regard this issue:

First of all, Sheikh Faysal Mawlawi, deputy chairman of the European Council for Fatwa and Research, states:

Dutifulness to parents, especially the mother, and treating them kindly is an act of worship enjoined in both the Qur’an and the Sunnah of the Prophet (peace and blessings be upon him). Being dutiful to parents is not confined to a specific time. It is an obligation that should be observed every time, as all people commonly know.

Yet, the Mother’s Day, as it’s known nowadays is a Western habit. The Westerners specified a day and called it the Mother’s Day. On that day sons and daughters show gratefulness to their mothers and offer them presents. It has become part of important feasts in the West, whereas we Muslims have no other festivals except the Lesser and the Greater Bairams. Any other celebrations are deemed mere occasions or anniversaries; and this is applied to the Mother’s Day.

The Mother’s Day implies paying more attention and exerting more effort in expressing gratitude to mothers. So there is nothing wrong in that.

However, there are two reservations worth mentioning; first, considering the Mother’s Day a feast; second, confining the task of showing dutifulness to mothers to that specific day, giving implication that throughout the whole year, just only one day is for showing love to parents. If such two anomalous points are addressed, then there is nothing wrong in considering the Mother’s Day a chance to give more care to mothers.

Thus, we may take the Mother’s Day as a chance to lay more emphasis on our duty towards our mothers, as Islam enjoins us, because dutifulness to parents is a genuine Islamic teaching. But Muslims, in doing that, should never deviate from the Islamic teachings, they should do things in Islamic manners, not in Western manners. Hence, they would not be imitating the non-Islamic habits of the West.

Hence, viewed in juristic perspective, we can say that celebrating the Mother’s day is controversial among the contemporary scholars. While a group of them consider it haram (unlawful) as a kind of blind imitation of the Western non-Islamic habits, which have no benefit for Muslims, another group see it halal (lawful) on condition that showing gratitude and dutifulness to parents should not be confined to that day only.

Moreover, the well known erudite scholar Sheikh Yusuf al-Qaradawi states:

The Arab tend to blindly follow the Western in their celebration of the Mother’s Day, without trying to understand the wisdom behind inventing such an occasion.

When the European found that children do not deal properly towards their parents nor give them their due right, they resorted to specifying an annual occasion for children to remedy the situation. But in Islam, mothers are to be given due respect and love every time, not only one day a year. For example, when one goes out, he kisses one’s mother’s hand seeking her pleasure and blessing.

A Muslim must not allow any gap between him and his mother, he must offer her presents every time. This indicates that Muslims can dispense with such an occasion, the Mother’s Day. Unlike the case in the West, where it’s a vogue for some children to show indifference to their mothers’ feelings, and, what’s more, it is so common to see some parents being dragged to infirmaries (as their kids have no time for them), dutifulness to parents in Islam, alongside with worshipping Allah, is a sacred duty.

In this concern, Almighty Allah says: (And We have commended unto man kindness toward parents. His mother beareth him with reluctance, and bringeth him forth with reluctance, and the bearing of him and the weaning of him is thirty months, till, when he attaineth full strength and reacheth forty years, he saith: My Lord! Arouse me that I may give thanks for the favor wherewith Thou hast favored me and my parents, and that I may do right acceptable unto Thee. And be gracious unto me In the matter of my seed. Lo! I have turned unto Thee repentant, and lo! I am of those who surrender (unto Thee).) (Al-Ahqaf 46: 15)

Reflecting on the aforementioned Qur’anic verse, we find it stressing both parents’ right, but reviewing the following verses we find them paying special care to the mother and tackling the hardships she suffers in pregnancy, fosterage and rearing children.

In this verse, Almighty Allah informs man of the debt he owes his mother since he was a fetus, passing by the process of childbirth, infancy, childhood until he comes of age. A child normally forgets the hardship which his mother underwent during pregnancy. Hence Almighty Allah draws his attention to such hardships, laying emphasis on her great status in Islam.

Finally, Dr. `Abdul Fattah `Ashoor, professor of Qur’an Exegisis at Al-Azhar University, concludes:

Holding celebrations in honoring others and commemorating anniversaries are neither feasts nor Islamic. But one may seize any chance to express gratitude to those who deserve it. This is how we should consider the Mother’s Day. The mother has a special place in the Islamic culture, and all other civilized cultures. So it is something good to do anything to please her and show gratefulness to her.

So dedicating a day to showing good feelings towards parents, especially the mother, is by no means blameworthy as it does not contradict the Islamic teachings, nor can it be merely considered a form of joining the Western vogue of making celebrations. Conversely, it is a kind of devotion to Allah’s orders that we should be dutiful to our parents.

h1

Sikap bila berhadapan dengan masalah murtad!!!!

May 10, 2007

Sikap bila berhadapan dengan masalah murtad!!!!

*11 mei 2007 5.25 pagi,,artikel kedua pada hari sama setelah menulis pasal ketidaksempurnaan manusia….

Dua bulan lepas saya ada bentangkan kertas kerja saya mengenai murtad di IIS,dan kini saya pula berhadapan dengan perkara ini didepan mata saya.Namun kali ini saya bukan mahu bincangkan kertas kerja saya tu,tapi saya nak bincang mengenai sikap kita bila berrhadapan dengan situasi ini.Banyak orang dan sikap yang pernah saya jumpa dan sikap-sikap inilah yang kadang-kadang menambah masalah dan menambah buruknya dari baiknya.

Saya hairan bila ada sesetengah orang ni bersemangat kemain tinggi tapi tak kena pada tempatnya.Bersemangat mencaci dan memaki meraka2 yang murtad dan sebgainya memang kerja mereka dan kalau boleh diorang ni kalau dibenarkan membelasah pon meraka akan belasah.Oh..sikap apa ini?Adakah ini yang diajar oleh Islam?Adakah ini yang diajar oleh nabi?Tentu sekali tidak,sikap kita sepatutnya apabila berhadpan dengan perkara ini perlulah bertenang dan cuba mencari altenatif bukannya terus menyerang.

YA!!Mencari altenatif bukannya menghukum!!Siapa kita mahu menghukumnya?Oh ya pasti yang akan kata “Hukum orang yang mnurtad adalah bunuh!!!kita bunuh dia!!!” wah!Bersemangat bang nak bunuh orang..Lucu bila orang yang tidak tahu mahu menahu-nahu(betul ke bahasa saya ini.Tak kisahlah yang penting faham).Tahukah kita bahawa berhukum dengan hokum Allah itu perlu ada peringkatnya dan caranya.Bagi mereka yang tidak baca lagi kertas kerja saya mengenai murtad ini saya sarankan untuk baca. http://ibnuyusofaljohori.blogspot.com/2007/02/murtad-dan-perbincangan-ilmiah.html

Inilah mentality kita apabila berhadapan dengan situasi ini,lagi2 bunuh!!kenapa kita tidak mahu mencari altenatif untuk membendungnya????Adakah kita pernah mendekati mereka-mereka ini?Adakah kita mengenalinya??Tidak!! tapi kenapa kita beriya2 mahu membunuhnya?Aduh kesian sungguh dengan “orang-orang lalat “ ini,busuk melata tapi mahu membersihkan orang lain.

Saya disini bukan mahu memberi tip-tip untuk berhadapan dengan situasi ini tapi sekadar mahu membawa para pembaca saya muhasabah diri sebelum mahu menghukum orang lain.”Dalil?Sudah banyak saya bawakan tapi tiada seorang pun mahu mengendahkan,biarkan kali ini saya membawa tulisan saya mewakili suara hati orang2 yang murtad ini.Bukan saya mahu membela perbuatan mereka tapi saya kecewa dengan sikap orang-orang yang mengaku islam tapi bersikap tidak islam bile berurusan dengan masalah ini.Adakah kita pernah cuba merasai bagaimana perasan mereka ketika membuat keputusan berbuat begitu?Adakah kita pernah mengambil tahu apakah puncanya??TIdak!!kita semua hanya tahu melihat kesalahan mereka tapi tidak mahu ambil pusing apa sebabnya..Ah persis seperti orang gila kamu semua ini,berbuat sesuatu tanpa berfikir panjang,hanya turutkan nafsu syaitan.Bergelak sakan syaitan bila melihat semua ini,.Sedih!!persetan dengan sedihmu yang hanya sebentar tanpa ada kesedaran yang azali didalam dirimu.

Ayoh saudaraku,kita bermujadalah dengan berhikmah bukan dengan kata-kata kesat dan perbuatan yang tidak senonoh(menampal poster,mencarut,mengutuk di shoutbox dan sebagainya)..ADuhai saudaraku,banngunlah dari lelapmu itu..Bersihkan sikapmu dari kotoran jijik yang melekat diseluruh tubuhmu sebelum bersemangat membela Islam.

sekian dari sahabatmu yang bingung dengan sikap kotormu……

[16.125] Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.

h1

Manusia hidup kerana ketidaksempurnaan

May 10, 2007

*gambar bersama rakan sekolah@mmu.kerana ketidaksempurnaan manusia kita semua berada disekolah tersebut bagi menampung ketidaksempurnaan itu,walaupun tidak banyak namun ada juga yang dapat kita dapat sempurnakan………..

Manusia hidup kerana ketidaksempurnaan

oleh:YaWauSin aljohori

Assalamualaikom kepada semua pembaca..

Sudah lama tangan ini tidak digerak-gerakkan sebagai wasilah melontarkan pandangan,buah pemikiran dan kajian saya,namun malam ni hati saya tergerak untuk menulis selepas berborak dengan sahabat saya sebentar tadi.

Ketika saya dan beberapa sahabat yang lain sedang khusyuk menikmati ‘makan malam’(makan malam pada pukul 1 pagi di Hassan) tiba-tiba sahabat saya naim bersuara “sebab apa korang hidup”?

Wah tetiba bersuara dengan soalan yang membuatkan kami berempat diam sejenak,berfikir apakah jawapannya.Saya menjawab sebab Allah,sahabat yang lain ada yang jawab nyawa dan survival.Dan semua jawapan itu betul tapi jawapan yang paling tepat adalah “imperfection ataupun dalam melayunya adalah ketidaksempurnaan”.

Ya!memang benar bahawa ketidaksempurnaan membuatkan kita terus hidup,bukanlah nahu mengetepikan kuasa Allah dalam persoalan ini tapi saya mahu mencari musababnya.Baiklah kalau anda masih mahu kata Allah itulah penyebab kita terus hidup,saya setuju tapi saya mahu tanya satu soalan.Kenapa kita mati?memanglah Allah yang mematikan kita tapi sebabnya mesti ada,antaranya ialah sakit tua,ada penyakit kronik dan sebagainuya.Sebabnya inilah yang saya mahu bawakan bahawa kita hidup ini adalah disebabkan kita tidak sempurna dan terlalu banyak ketebatasan dalam diri manusia yang bergelar insan.Dan Nabi pun diutuskan untuk menyempurnakan Akhlak.

Saya teruja dengan analogi yang dibawa sahabat saya naim berkenaan dengan ketidaksempurnaan manusia yang menyebabkan manusia terus hidup.Antara analoginya adalah “kenapa kita belajar?Sebab kita tidak tahu dan ingin tahu?Kenapa ada polis?Sebab ada penjenayah?”.Bayangkan jika semua manusia lengkap serba serbi dan semuanya sempurna.maka sekolah tidak ada ,universiti tidak ada,balai polis tidak ada,dan kehidupan itu adalah hambar.Kerana kita semua dah ada,tidak perlu ada ujian dan usaha.

firman-firman Allah :

[2.286] Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya

[13.11] Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri

Bila saya membaca dan memahamikan kembali ayat-ayat ini maka saya merasakan betullah bahawa ketidaksempurnaan manusia itu membuatkan Allah meneruskan kita terus hidup dimuka bumiNYA.Jika manusia itu sudah sempurna kenapa Allah kata bahawa Allah tidak akan mengubah selagi manusia itu sendiri tidak mahu mengubah nasibnya,dengan ayat ini sahaja menunjukkan manusia itu memang tidak sempurna.Dan ketidaksempurnaan itu kita terus hidup…

Mungkin ada orang didalam atau diluar blog ini tidak setuju dengan lontaran pandagan saya kali in,tapi saya mahu anda semua berfikir bahawa inilah antara sebab utama kita terus hidup dan terus berada dimuka bumi ini.Jika kita sempurna kenapa kita perlu sokogan dan dokongan dalam mencapai sesuatu,contoh paling kecil ialah boleh atau tidak kita hidup berseorang dimuka bumi ini?Tidak jawapan kerana kita perlukan manusia yang lain bagi membolehkan kita terus hidup.Lihat sahaja Nabi Adam,kehidupan didalam syurga yang sudah sempurna itu pun masih Nabi Adam kesunyian dan disebabkan itu Allah menciptakan hawa sebagai pelengkap hidupnya.Dan dari cerita itu menunjukkan bahawa manusia ini memang tidak sempurna.

Akhir sekali lagi saya ingin simpulkan bahawa “manusia hidup kerana ketidaksempurnaan“

h1

Ikhwan a.k.a tekong menjadi kebanggaan semua umat islam (terutama dikalangan rakan2 israk 1 dan israk 2 )didalam inovasinya…

May 8, 2007

*tekong ngah berceramah pasal inovasinya…

Ikhwan a.k.a tekong menjadi kebanggaan semua umat islam (terutama dikalangan rakan2 israk 1 dan israk 2 )didalam inovasinya...

Student Ikhwan Nazri Mohamad Asran, 21, designed the software after seeing a similar version of the Bible.

“They did the Bible, so why not do the Koran … This application can help younger people to read the Koran,” Ikhwan told AFP Tuesday.

PlayStation enthusiasts, more used to playing games such as Ridge Racer and Metal Gear Acid, can download an English-language version of the Koran, with displays in Arabic script, from the Internet.

Ikhwan said the software should appeal to parents, who sometimes distrust the Internet and gaming.

“For some parents, when we talk about the Internet, all they see is porn, the bad things. When we talk about the PlayStation, all they see is gaming and spending too much time not studying,” he said.

“A mother can say, ‘Read the Koran first and then I’ll let you play games.'”

The software follows the creation of “The Raise,” an English-language magazine on Islam, for the Sony console, and other content such as Islamic wallpaper.

“We focus on giving information on Islam and clearing misconceptions that non-Muslims have about Muslims,” said Ikhwan.

Ikhwan, a student with Malaysia’s Multimedia University south of Kuala Lumpur, is due to graduate this year with a degree in creative multimedia.

Aided by a team of 10 student volunteers, he started developing the Koran software between classes in January.

It was launched earlier this month to a gathering of parents at a Muslim charity dinner who responded well, Ikhwan said, adding he would later include Koranic recitations following requests.

The software will be available for download for free after May 19 from his website http://raise.flavert.com, he said.

“People have to download all the files, put it into their memory stick and then they can read it. All the instructions are included,” Ikhwan added.

© 2007 AFP

h1

Doktrin babi yang menyusahkan umat islam Maszlee Malik, UIAM.

May 6, 2007

*penulis bersama Ustaz mazlee di konvensyen sunnah di Penang tahun 2006

Doktrin babi yang menyusahkan umat islam Maszlee Malik, UIAM.


Umat islam melalui para mujtahidinnya telah berijmak bahawa daging babi adalah haram untuk dimakan seperti yang telah dikatakan oleh Ibn Mundhir dalam bukunya “Kitab al-Ijma’” (Lihat : al-Husni, Kifayatul Ahyar, Beirut : Dar al-Khayr, m.s. 70). Ini berdasarkan firman Allah S.W.T dalam al-Quran, (surah al-An’am : ayat 145) . Ayat tersebut dengan jelas menunjukkan bahawa daging babi adalah haram untuk dimakan. Para ulama juga telah bersepakat bahawa anggota lain dari babi seperti tulang, kulit, lemak dan juga darahnya adalah haram untuk dimakan. Hanya Ibn Hazm al-Zahiri sahaja yang mengatakan anggota selain daging babi adalah halal dimakan.
Pendapat ini walaubagaimanapun adalah pendapat yang syadh (ganjil) dan tidak diterima oleh jumhur (majoriti) umat islam.

Para ulama islam juga bersepakat tentang kenajisan daging babi dan juga segala yang bersumberkan babi. Walaubagaimanapun mereka berselisih pendapat dalam tiga perkara, yang pertama dalam kategori najis apakah ia najis mughallazah ataupun mutawasitah. Yang keduanya, cara bagaimanakah untuk menyucikannya, dan ini bergantung kepada kategori manakah ianya dianggap sebagai najis. Yang ketiga , mereka juga berkhilaf samada kulit babi, rambutnya dan juga tulangnya dan mana – mana bahagiannya adakah boleh digunakan setelah disucikan melalui proses dibagh (samak dengan air kapur).

Jumhur ulama berpendapat ianya tegolong dalam najis mutawasitah yang hanya memerlukan basuhan sekali sahaja jika tersentuh dengannya. Ianya sama seperti kenajisan darah, luka, nanah, tahi dan juga kencing. Bagi Imam al-Syafie pula, beliau berpendapat bahawa ianya adalah najis mughallazah yang sama sifat kenajisannya dengan anjing yang memerlukan tujuh kali basuhan, dan sekali basuhan dengan air tanah (al-Sya’rani, al-Mizan al-Kubra, Beirut : Dar al-Kutub al-‘Ilmiah, Cetakan Pertama, 1998M, jil. 1, m.s. 138).Pendapat inilah yang menjadi pegangan majoriti pengikut mazhab Syafie, kecuali Imam al-Nawawi dan juga yang bersependapat dengan al-Nawawi (al-Nawawi, al-Majmu’, Beirut : Dar Ihya al-Turath al-Arabi, jil. 4, m.s. 604).

Mengenai isu pengunaannya pula, jumhur ulama melarang pengunaannya samada sebagai perhiasan, beg, kasut, pakaian dan sebagainya kerana ianya adalah najis (walaupun mutawasitah) . Bagi sebilangan ulama Malikiyyah, Abu Daud al-Zahiri dan juga al-Syawkani, mereka melihat tidak ada kesalahannya untuk menggunakannya jika ianya telah melalui proses dibagh (ibid).

Yang menjadi pokok perbincangan di sini ialah mengenai kenajisannya dan juga cara menyucikannya yang menjadi satu bebanan kepada umat islam di Malaysia dan juga dalam sesetengah keadaan menjadi benteng pemisah selamanya antara kaum di Malaysia.

Doktrin yang membebankan ini sebenarnya hanyalah ijtihad Imam Syafie yang mengqiyaskan kenajisan babi dengan kenajisan anjing dengan kaedah “qiyas awla”nya (al-Syafie, Kitab al-Umm, Beirut : Dar Marifah, 1393H, jil. 1, m.s. 9). Logiknya menurut beliau, jika anjing yang tidak disebut pengharamannya secara jelas di dalam al-Quran wajib disucikan kenajisannya dengan cara samak (tujuh kali basuhan dengan basuhan pertamanya menggunakan tanah berdasarkan hadith riwayat Abu Hurairah yang direkodkan sahih oleh Muslim di dalam kitabnya al-Jami’ al-Sahih atau sahih Muslim, Beirut : Dar Ihya al-Turath al-Arabi, jil. 1 m.s. 161), maka babi yang telah diharamkan secara jelas di dalam al-Quran lebih utama untuk disucikan kenajisannya dengan cara tersebut.

Atas dasar inilah majoriti pengikut mazhab Syafie sehingga ke hari ini menganggap kenajisan babi adalah sama atau lebih berat dari kenajisan anjing.
Bagi jumhur (majoriti) umat islam pula hadith Abu Hurairah yang berkaitan dengan cara menyucikan kenajisan anjing jika anjing adalah semata – mata untuk anjing dan bukan untuk selainnya. Menurut mereka pengharaman daging babi (surah al-Maidah (5): 5) adalah berkaitan dengan persoalan makan dan tiada kena mengena dengan cara menyucikannya. Tambahan pula dalam ayat tersebut bukan hanya daging babi yang diharamkan, bangkai dan juga darah disebutkan bersama dengannya. Mengapa qiyas yang sama tidak digunakan untuk menggolongkan darah dan bangkai bersama anjing dan babi sebagai najis mughallazah ?

Yang lebih menarik lagi Abu Hurairah juga telah meriwayatkan hadith yang menunjukkan cara menyucikan bijana yang dijilat kucing dengan 3 kali basuhan. Mengapa tidak kucing pun digolongkan dalam najis mughallazah juga?
Kesimpulannya ijtihad ataupun pendapat Imam Syafie dalam persoalan cara menyucikan najis babi adalah tidak kuat dan tidak konsisten. Terdapat juga di kalangan imam mujtahid dalam mazhab Syafie yang menyangkal pendapat beliau dan bertegas menyatakan bahawa cara penyucian kenajisan babi adalah cukup sekadar basuhan sahaja sepeti najis – najis mutawasitah yang lain (kencing, tahi, darah dan bangkai). Antara yang terkenal dengan pendapat sedemikian ialah Imam al- Nawawi (lihat : al-Nawawi,opcit, jil. 4, m.s. 604 ). Pendapat beliau ini adalah sama seperti pendapat majoriti umat islam dan amat bertepatan dengan dalil.

Sayangnya sebilangan besar pengikut mazhab Syafie termasuklah majoriti umat islam di Malaysia amat berpegang kuat dengan pendapat Imam Syafie yang amat ganjil ini. Dalam keadaan kehidupan bersama rakyat berbilang bangsa dan juga dalam keadaan musafir ke negara di mana umat islam adalah minoriti doktrin ini amat membebankan umat islam. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa ianya akan semakin menjauhkan bukan islam dari islam, malah di kalangan umat islam sendiri pun akan jauh dari islam kerana doktrin ini.

Sebagai contoh yang amat melucukan ialah bagaimana sebuah restoran milik bukan islam yang telah dibeli oleh seorang peniaga muslim sekitar tahun 90’an di Pahang. Majalah al-Islam telah merakamkan bagaimana mereka telah membasuh seluruh kedai tersebut dengan air tanah. Bayangkan bagaimana jika seseorang muslim membeli rumah pangsa atau kondominium dari seorang bukan islam ?, bagaimanakah dia ingin membasuhnya dengan air tanah , bayangkan lagi jika rumah tersebut di tingkat 30 …pastinya pihak pengurusan kondominium tersebut akan mengamuk dan seluruh kondominium akan banjir!!

Antara yang menjadi bebanan juga ialah keadaan saudara baru yang masih tinggal dengan keluarganya. Sering kita dengar suara – suara sumbang yang menyuruh saudara – saudara baru untuk meninggalkan keluarga mereka. Mana tidaknya, doktrin babi al-Syafie mengatakan mereka tidak boleh makan dirumah kerana pinggan mangkuknya ada najis dan mesti disamak. Rumahnya ada kesan babi, maka dia tidak boleh bersolat di dalamnya, emaknya dan bapanya makan babi, maka dia tidak boleh bersalaman apatah lagi mencium dan memeluk mereka. Bekas minum tidak boleh digunakan lagi kerana ada kesan babi, pendekata jika seseorang itu masuk islam bukan hanya agama dan akidah lamanya sahaja, malah dia terpaksa atau dipaksa untuk meninggalkan keluarga, rumah, saudara mara dan jika tidak keterlaluan ibu bapa mereka. Maka terjawablah persoalan mengapa tidak ramai orang bukan islam ingin memeluk islam!

Contoh yang lebih teruk lagi jika golongan yang mendokong doktrin babi al-Syafie ini ke negara majoriti bukan islam yang kuat makan babi seperti Jepun, Korea, Taiwan, Jerman dan negara – negara seumpamanya. Yang pasti mereka tidak akan boleh duduk di kantin, mereka tidak boleh makan di kedai – kedai makan walaupun mereka tidak memakan babi, mereka tidak boleh tinggal di rumah sewa kecuali selepas disamak, mereka tidak boleh menziarahi rakan – rakan mereka yang bukan muslim dan akhirnya mereka hanya akan menjauhkan manusia – manusia lain dari islam itu sendiri. Relevan lagikah ijtihad al-Syafie yang semata – mata merupakan pandangan peribadinya sahaja yang boleh jadi salah ?

Persoalan ini memerlukan jawapan segera terutamanya dari kalangan ustaz – ustaz generasi baru yang telah terdedah kepada pembelajaran “Fiqh Muqarin” dan berfikiran terbuka. Penyelesaian segera demi menyelamatkan umat islam di Malaysia dari terus dibebani dan disusahkan dengan doktrin babi al-Syafie.